MENU

Sunday, July 28, 2024

Kelebihan Zikir Tasbih,Tahmid,Tahlil Dan Takbir

:: Hadis 1 ::
dari Samurah bin Jundab,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Ada empat ucapan yang paling di sukai Allah: Subẖanallah (Maha suci Allah), Alẖamdulillah (Segala puji bagi Allah), Laa ilaaha illallah (Tiada ilah yang berhak disembah kecuali Allah), Allahu Akbar (Allah Maha Besar). Tidak berdosa bagimu dengan mana saja kamu memulai...”
(HR. Muslim,no.2137)

:: Hadis 2 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Sesungguhnya membaca: Subẖanallah (Maha Suci Allah), Alẖamdulillah (segala puji bagi Allah), La ilaha illAllah (tiada Tuhan yang berhak disembah selain Allah), dan Allahu Akbar (Allah maha besar),lebih aku cintai daripada segala sesuatu yang disinari matahari.” 
(HR. Muslim,no.2695)

:: Hadis 3 ::
dari Abu Dzar,Nabi ﷺ bersabda,
“Pada pagi hari,setiap sendi dari seseorang daripada kamu (perlu ke atasnya) sedekah. Maka setiap tasbih (Subẖanallah) adalah sedekah,dan setiap tahmid (Alẖamdulillah) adalah sedekah,dan setiap tahlil (Laa ilaaha illallah) adalah sedekah,dan setiap takbir (Allahu Akbar) adalah sedekah...”
(HR. Muslim,no.720)

:: Hadis 4 ::
dari sebahagian sahabat,bahawa Nabi ﷺ bersabda,
“Sebaik-baik perkataan adalah: Subẖanallah (Maha suci Allah), Alẖamdulillah (Segala puji bagi Allah), La ilaha illAllah (Tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah), Allahu Akbar (Allah Maha Besar).”
(HR. Ahmad,no.16459. Kata Syaikh Syu‘aib al-Arnauth: sanadnya sahih,rijalnya tsiqah,rijal dari syaikhain/dua syaikh [imam Bukhari & imam Muslim] dan majhulnya sahabat tidak memudaratkan)

:: Hadis 5 ::
dari Samurah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Sebaik-baik perkataan setelah al-Quran ada empat,sedangkan ianya termasuk dari al-Quran. Tidak berdosa bagimu dengan mana saja kamu memulai,iaitu: Subẖanallah (Maha suci Allah), Alẖamdulillah (Segala puji bagi Allah), La ilaha illAllah (Tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah), Allahu Akbar (Allah Maha Besar).”
(HR. Ahmad,no.20236)

NOTA:
Hadis ini ‘Dhaif’,kerana ia diriwayatkan dari Hilal bin Yasaf,dari Samurah,dari Nabi ﷺ. Kata Syaikh Syu‘aib al-Arnauth,sanad hadis ini sahih jika Hilal bin Yasaf mendengar dari Samurah (rujuk: Tahqiq Musnad Ahmad,hadis no.19618). Hadis ini boleh dijadikan sebagai Fadhail A’mal kerana dhaifnya termasuk dalam dhaif yang ringan.

:: Hadis 6 ::
dari Anas,dia berkata,
“Telah datang seorang Badwi kepada Nabi ﷺ seraya berkata: ‘Wahai Rasulullah,ajarkanlah aku sebuah kebajikan’. Lalu Nabi ﷺ memegang tangannya seraya berkata: ‘Sebutlah Subẖanallah (Maha Suci Allah), Walẖamdulillah (dan segala puji bagi Allah), Wa la ilaha illah (dan tiada tuhan yang berhak disembah selain Allah), Wallahu Akbar (dan Allah maha besar)’. Lalu Badwi itu mengira dengan tangannya dan berlalu sambil berfikir kemudian datang kembali. Nabi ﷺ tersenyum dan berkata: ‘Orang yang pasrah ini telah berfikir’. Lelaki Badwi itu bertanya kembali: ‘Wahai Rasulullah, Subẖanallah, Walẖamdulillah, Wa la ilaha illah, Wallahu Akbar, semua ini untuk Allah. Jadi apa pula untuk aku?’ Maka Nabi ﷺ bersabda: ‘Wahai Badwi,bila kamu sebut Subẖanallah, Allah menjawab: ‘Kamu berkata benar’. Bila kamu sebut Walẖamdulillah, Allah menjawab: ‘Kamu berkata benar’. Bila kamu sebut Wa la ilaha illah,Allah menjawab: ‘Kamu berkata benar’. Bila kamu sebut Wallahu Akbar,Allah menjawab: ‘Kamu berkata benar’. Bila kamu sebut Allahummaghfirli (Ya Allah,ampunkanlah aku),Allah menjawab: ‘Aku telah buat’. Bila kamu sebut Allahummarẖamni (Ya Allah,rahmatilah daku),Allah menjawab: ‘Aku telah buat’. Bila kamu sebut Allahummarzuqni (Ya Allah,berilah rezeki kepadaku),Allah menjawab: ‘Aku telah buat’. Badwi itu memegang tujuh (jari) di tangannya,lalu pergi.”
(HR. al-Baihaqi [rujuk: Syu’ab al-Iman,no.619]. Dinilai sahih oleh Syaikh al-Albani [rujuk: Silsilah al-Ahadis as-Sahihah,no.3336])

No comments:

Post a Comment