MENU

Friday, April 5, 2013

Kelebihan Memulakan Salam

dari Abu Umamah,dia berkata,
“Wahai Rasulullah,jika ada dua orang yang bertemu,siapakah yang patut memulakan salam?” Baginda menjawab: “yang paling dekat dengan (rahmat) Allah di antara keduanya (yang memulakan salam)”.
(HR. at-Tirmidzi,no.2694. Hadis ini ‘Hasan’ oleh Imam at-Tirmidzi)

NOTA:
Hadis ini dinilai 'Dhaif' oleh imam at-Tirmidzi sendiri selepas meriwayatkannya,kerana 'Hasan' di sisi at-Tirmidzi,bermaksud Dhaif. Hadis ini Dhaif kerana di dalam sanadnya terdapat perawi yg bernama Abu Farwah Yazid bin Sinan,yg mana ad-Daraquthni menilainya 'Dhaif' (rujuk: ad-Dhu'afa' wal Matrukin,589),malah di kitab lain,beliau berkata: "Matruk (ditinggalkan riwayatnya)" (rujuk: Su'alat al-Barqani,560). Dia juga dinilai 'Dhaif' oleh imam Ahmad ibn Hanbal (rujuk: al-Kamil,9/152-153. Tahdzib al-Kamal,32/156). Ibnu Abi Hatim bertanya kepada ayahnya (Abu Hatim) tentangnya,kata Abu Hatim: "mahalahu soduq (orang yg berstatus jujur),tapi dia diatasi oleh kecuaian/kelalaian,hadisnya ditulis namun tidak boleh berhujjah dengannya". Kata Yahya Ibn Ma'in: "Laisa bi syai (tiada nilai)" dan kata 'Ali Ibnu al-Madini: "Dhaif al-Hadis (hadisnya Dhaif)" (rujuk: Ibnu Abi Hatim,Jarh wa at-Ta'dil,9/266-267).
Walaupun hadis ini Dhaif,namun amalan memberi salam adalah amalan yang sangat mulia dan dianjurkan sepertimana yang terdapat dalam hadith² Sahih yg lain:

:: Hadis 1 ::
dari ‘Abdullah bin ‘Amr,dia berkata,
“Seorang lelaki telah bertanya Rasulullah ﷺ: ‘Islam manakah yang paling baik?’ Nabi ﷺ bersabda: ‘Kamu memberi makan,mengucapkan salam kepada orang yang kamu kenal dan yang tidak kamu kenal’.”
(HR. Bukhari,no.12. Muslim,no.39)

:: Hadis 2 ::
dari al-Bara' bin 'Azib,dia berkata,
“Nabi ﷺ memerintahkan kami tentang tujuh perkara dan melarang kami dari tujuh perkara pula. Baginda memerintahkan kami untuk mengiringi jenazah,melawat orang yang sakit,memenuhi jemputan,menolong orang yang dizalimi,berbuat adil dalam pembahagian,menjawab salam dan mendoakan orang yang bersin. Dan baginda melarang kami dari menggunakan bekas terbuat dari perak,memakai cincin emas,memakai kain sutera kasar,sutera halus,baju bersulam sutera dan sutera tebal”.
(HR. Bukhari,no.1239)

No comments:

Post a Comment