MENU

Friday, April 12, 2013

Semua Manusia Melakukan Dosa Dan Yang Bertaubat Adalah Sebaik-baik Pelaku Dosa?

dari Anas,Nabi ﷺ bersabda,
“Setiap anak Adam itu melakukan kesalahan dan yang terbaik dari kalangan yang melakukan kesalahan itu adalah yang bertaubat.”
(HR. at-Tirmidzi,no.2499. Ahmad,no.12576. Ibnu Majah,no.4251)

NOTA:
Hadis ini dinilai 'Gharib' oleh imam at-Tirmidzi setelah meriwayatkan hadis ini dalam Kitab Jami'-nya. 'Gharib' di sisi imam at-Tirmidzi,bermaksud hadis itu 'Dhaif',tidak sahih. Hadis ini 'Dhaif' kerana di dalam sanadnya terdapat perawi yg bernama Ali bin Mas'adah,yg mana dia dinilai Dhaif oleh Ibn 'Adiy (rujuk: al-Kamil,5/207),Ibnu Hibban (rujuk: al-Majruhin,2/111). Kata al-Khallal,bahawa imam Ahmad berkata: "hadis ini Munkar" (rujuk: al-Muntakhab min al-'ilal,92). Kata al-Ajurri,dia bertanya kepada Abu Daud tentang Ali bin Mas'adah,kata Abu Daud: "dia lemah (Dhaif)". Kata an-Nasaie: "Laisa bi Qowi (dia tidak kuat)" (rujuk: Sualat Abu 'Ubaid al-Ajurri Li Abi Daud,305). Hadis ini juga dinilai 'Dhaif' & dihurai secara terperinci oleh Syaikh Khalid al-Hayek dalam website rasmi beliau,malah beliau turut mengkritik penilaian Syaikh al-Albani terhadap hadis ini. Sanad hadis ini juga dinilai 'Dhaif' oleh Syaikh Musthofa al-'Adawi dalam video beliau. Akan tetapi,kata Syaikh Musthofa al-'Adawi,'makna' hadith ini benar,kerana terdapat hadith Sahih yg lain yg menyebut:

dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Demi Dzat yang jiwaku berada di tangan-Nya,sekiranya kamu semua tidak berbuat dosa,nescaya Allah akan menghilangkan (mematikan) kamu dan Allah akan mendatangkan satu kaum yang berbuat dosa,lalu mereka beristighfar (memohon ampun) kepada Allah dan Dia akan mengampunkan mereka.”
(HR. Muslim,no.2749)

No comments:

Post a Comment