MENU

Friday, June 21, 2024

Kelebihan Solat Dhuha

:: Hadis 1 ::
dari Abu Dzar,Nabi ﷺ bersabda,
“Pada pagi hari,setiap sendi dari seseorang daripada kamu (perlu ke atasnya) sedekah. Maka setiap tasbih (Subẖanallah) adalah sedekah,dan setiap tahmid (Alẖamdulillah) adalah sedekah,dan setiap tahlil (Laa ilaaha illallah) adalah sedekah,dan setiap takbir (Allahu Akbar) adalah sedekah,dan menyeru berbuat baik itu adalah sedekah,dan melarang dari perkara yang mungkar itu adalah sedekah,dan sedekah ke atas sendi-sendi itu memadai dengan dua rakaat yang dikerjakan pada waktu Dhuha.”
(HR. Muslim,no.720)

:: Hadis 2 ::
dari Nu’aim bin Hammar al-Ghathafani,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Tuhan kamu ‘azza wa jalla berfirman: ‘Wahai anak Adam,solatlah kerana-Ku empat rakaat (Dhuha) pada awal hari,nescaya Aku akan cukupkan bagimu hingga akhir hari tersebut’.”
(HR. Ahmad,no.22471 [21434]. an-Nasaie [rujuk: Sunan al-Kubra,no.466]. Ini lafaz riwayat Ahmad)

NOTA:
Hadis ini dinilai 'Sahih' oleh Syaikh Musthofa al-‘Adawi dalam video beliau. Adapun tentang cara melaksanakan solat Dhuha empat rakaat ini,kata Syaikh Musthofa al-‘Adawi,yang lebih utama adalah dengan dua rakaat-dua rakaat,bukan empat rakaat dengan satu tasyahud sebagaimana yg beliau sebut dalam video beliau yg lain kerana ianya tidak tsabit dari rasulullah ﷺ.
Wallahua’lam.

Wednesday, June 19, 2024

Musibah Dan Nikmat Adalah Ujian

Allah ﷻ berfirman:
“Tiap-tiap diri akan merasai mati,dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan; dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan.”
(al-Anbiya' [21]: ayat 35)

Saturday, June 15, 2024

Dialog Iblis Dan Allah

dari Abu Sa'id al-Khudri,bahawa Rasulullah ﷺ bersabda,
“Sesungguhnya iblis berkata kepada Tuhannya: ‘Demi kemuliaan-Mu wahai Tuhanku,aku tidak akan pernah berhenti menyesatkan hamba-hamba-Mu selama nyawa mereka berada di tubuhnya’. Lalu Allah menjawab: ‘Demi kemuliaan dan keagungan-Ku,Aku tidak akan henti-hentinya memaafkan mereka,selama mereka memohon ampun kepada-Ku’.”
(HR. Ahmad,no.11367. Dinilai 'Hasan' oleh Syaikh Syu’aib al-Arnauth [rujuk: Takhrij Musnad Ahmad,11367])

Monday, June 3, 2024

Doa Selepas Wudhu’

dari ‘Uqbah bin ‘Amir,dia berkata,
”Dahulu kami ada giliran menjaga unta,apabila datang giliranku,aku mengembalikan unta-unta tersebut ke kandangnya pada akhir siang (waktu petang). Setelah itu aku pergi kepada Rasulullah ﷺ,dan aku dapati baginda sedang berdiri berbicara kepada orang ramai,aku dapati dari perkataan baginda ialah: ‘Tiada seorang muslim yang berwudhu dan memperelokkan wudhunya,kemudian berdiri dan menunaikan solat sunat dua raka’at dengan dihadirkan jantung hati dan wajahnya,melainkan akan dimasukkannya ke dalam syurga’.” Kata ’Uqbah: “lalu aku berkata: ‘Alangkah baik (hebat) perkara ini’. Tiba-tiba seseorang di hadapanku berkata: ‘Yang sebelumnya adalah lebih baik (hebat)’. Lalu aku melihat orang itu,rupanya beliau adalah ’Umar, lalu ’Umar berkata: ‘Sesungguhnya aku melihat ketika engkau datang sebentar tadi,sebelum itu (sebelum kehadiranmu),baginda bersabda: Tiada seorang dari kalanganmu yang berwudhu’,dan memperelokkan wudhunya,kemudian membaca:

أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ
Asyhadu alla ilaha illAllah,waẖdahu laa syarikalah,wa asyhadu anna Muẖammadan ‘abduhu wa rosuluh
(Aku bersaksi bahawa tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah,tiada sekutu bagi-Nya dan aku bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba dan utusan Allah)

melainkan dibuka untuknya kelapan-lapan pintu Syurga,dia boleh memasukinya dari mana-mana pintu yang dia mahu.”
(HR. Muslim,no.234)

Sunday, June 2, 2024

Doa Ruqyah Untuk Diri Sendiri

:: Hadis 1 ::
dari ‘Ustman bin Abi al-‘As̄ yang pernah mengadu kepada Rasulullah ﷺ perihal sakit yang ada pada jasadnya semenjak dia memeluk Islam. Lalu Rasulullah ﷺ berkata kepadanya: “Letakkan tanganmu di tempat sakit kemudian baca 3 kali:

بِاسْمِ اللَّهِ
Bismillah
(Dengan nama Allah)

Dan baca 7 kali:

أَعُوذُ بِاللَّهِ وَقُدْرَتِهِ مِنْ شَرِّ مَا أَجِدُ وَأُحَاذِرُ
A’udzu billahi wa qudrotihi min syarri maa ajidu wa uẖaadzir
(Aku berlindung dengan Allah dan kekuasaan-Nya dari kejahatan/keburukan yang aku dapati dan aku takuti)”.
(HR. Muslim,no.2202)

:: Hadis 2 ::
dari Abu Sa’id,dia berkata,
“Jibril datang kepada Nabi ﷺ lalu berkata: ‘Ya Muhammad,apakah engkau sakit?’ Jawab Baginda: ‘Ya’. Lalu Jibril membacakan:
بِاسْمِ اللَّهِ أَرْقِيكَ مِنْ كُلِّ شَىْءٍ يُؤْذِيكَ مِنْ شَرِّ كُلِّ نَفْسٍ أَوْ عَيْنِ حَاسِدٍ اللَّهُ يَشْفِيكَ بِاسْمِ اللَّهِ أَرْقِيكَ
Bismillahi arqika, min kulli syai-in yukdzika, min syarri kulli nafsin aw ‘aini hasidin, Allahu yasyfika, bismillahi arqika
(Dengan nama Allah, aku meruqyahmu dari segala sesuatu yang mengganggumu dari kejahatan setiap jiwa dan pengaruh ‘ain. Dengan nama Allah aku meruqyahmu).”
(HR. Muslim,no.2186)

NOTA:
Jika ingin meruqyah diri sendiri,maka kata ganti namanya ditukar menjadi:
بِاسْمِ اللَّهِ أَرْقِ نَفْسِ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ يُؤْذِينِ مِنْ شَرِّ كُلِّ نَفْسٍ أَوْ عَيْنِ حَاسِدٍ اللَّهُ يَشْفِينِ بِاسْمِ اللَّهِ أَرْقِ نَفْسِ
Bismillahi arqi nafsi, Min kulli syai-in yuk-dzini, Min syarri kulli nafsin aw 'aini ẖasidin, Allahu yasyfiini, Bismillaahi arqi nafsi
(Dengan nama Allah aku meruqyah diriku dari segala sesuatu yang mengganggumu dari kejahatan setiap jiwa dan pengaruh ‘ain. Dengan nama Allah aku meruqyah diriku)